HUBUNGAN ANTARA KARAKTERISTIK ORANG TUA DENGAN STRES PENGASUHAN PADA ORANG TUA ANAK GANGGUAN SPEKTRUM AUTISME

Faizah Attamimi Nuha -  Universitas Malahayati, Bandar Lampung, Indonesia
Asri Mutiara Putri* -  Universitas Malahayati, Indonesia
Nia Triswanti -  Universitas Malahayati, Indonesia

Supp. File(s): Source Text Source Text

ABSTRACT: RELATIONSHIP BETWEEN PARENTAL CHARACTERISTICS AND PARENTING STRESS IN PARENTS OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

 

Autism is a complex developmental disorder, includes disorders of communication, behavior, social skills, sensory and learning caused by brain damage. The level of parenting stress experienced by parents of autistic children is very high. Parental characteristics are one of the factors that influence parenting stress. This study aims to determine the relationship between parental characteristics and parenting stress of parents who have children with autism spectrum disorders. This research is an analytic survey research with a cross-sectional design. The research sample consisted of 31 parents who had children with autism spectrum disorders in special schools in Bandar Lampung. The measuring instruments used are parental demographic data and Parenting Stress Index (PSI). The results showed that most of the respondents were middle adults (61.3%), tertiary education (64.5%), working status (54.8%), had an income more than Rp. 3,500,000 (74.2%) and had moderat level of parenting stress (74.2%). The results of the correlation analysis showed that there was a significant relationship between parental characteristics and parenting stress. Age and education are the strongest factors that predict parenting stress.

 

Keyword: Parenting Stress, Parental Characteristics, Autism

 

Autisme merupakan gangguan perkembangan yang kompleks seperti gangguan komunikasi, perilaku, kemampuan sosialisasi, sensoris dan belajar yang disebabkan oleh kerusakan otak. Tingkat stres pengasuhan yang dialami orang tua anak autis sangat tinggi. Karakteristik orang tua merupakan salah satu faktor yang mempengaruhi stres pengasuhan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan karakteristik orang tua dengan stres pengasuhan orang tua yang memiliki anak gangguan spektrum autisme. Penelitian ini merupakan penelitian survei analitik dengan desain cross-sectional. Sampel penelitian berjumlah 31 orang tua yang memiliki anak ganggan spektrum autisme di SLB se-Bandar Lampung. Alat ukur yang digunakan adalah data demografi orang tua dan Parenting Stres Index (PSI). Hasil penelitian menunjukkan sebagian besar responden berusia dewasa madya (61,3%), berpendidikan perguruan tinggi (64,5%), status bekerja (54,8%), memilikipendapatan > Rp.3.500.000 (74,2%) dan memiliki tingkat stres pengasuhan sedang (74,2%). Hasil analisis korelasi didapatkan adanya hubungan yang signifikan antara karakteristik orang tua dengan stres pengasuhan. Usia dan pendidikan menjadi faktor yang paling kuat memprediksi stress pengasuhan.

 

Kata Kunci: Stres Pengasuhan, Karakteristik Orang Tua, Autisme

Supplement Files

Keywords : Stres Pengasuhan, Karakteristik Orang Tua, Autisme

  1. Abidin, R. R. (1992). The determinants of parenting behavior. Journal of clinical child psychology, 21(4), 407-412.
  2. Chairini, N. (2013). Faktor-faktor yang berhubungan dengan stres pengasuhan pada ibu dengan anak usia prasekolah di Posyandu Kemiri Muka.
  3. Fido, A., & Al Saad, S. (2013). Psychological effects of parenting children with autism prospective study in Kuwait. Open journal of psychiatry, 3(02), 5.
  4. Gupta, V. B., Mehrotra, P., & Mehrotra, N. (2012). Parental stress in raising a child with disabilities in India. Disability, CBR & Inclusive Development, 23(2), 41-52.
  5. Hansson P, Rounnlund M, Juslin P & Nilsson L, 2013. Adult age differences in the realism of confidence judgmens: Overconfidence, format dependence and cognitive predictors. Psychology and Aging. 23 (3), 531-544.
  6. Hidangmayum, N., & Khadi, P. B. (2012). Parenting stress of normal and mentally challenged children. Karnataka Journal of Agricultural Sciences, 25(2).. Naskah Publikasi Thesis University of Agricultur Science.
  7. Indriyani, I. (2008). Pengaruh Kepuasan Pernikahan terhadap Parenting Stres: studi pada ibu dengan anak usia 2-5 tahun. Skripsi. Fakultas Psikologi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah. Jakarta.
  8. Jeniu, E., Widodo, D., & Widiani, E. (2017). Hubungan Pengetahuan tentang Autisme dengan Tingkat Kecemasan Orang tua yang memiliki Anak Autisme di Sekolah Luar Biasa Bhakti Luhur Malang. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 2(7).
  9. Judarwanto. (2015). Intervensi diet pada penderita autisme. Diperoleh tanggal 11 Januari 2018 dari: https://jurnalpediatri.com/2015/03/24/intervensi-diet-pada-penderita-autisme/
  10. Kelrey, D. S. R. (2015). Hubungan Karakteristik Orang Tua Dengan Pengetahuan Orang Tua Tentang Kekerasan Seksual Pada Anak Usia Prasekolah (3–5 Tahun) Di Kelurahan Grogol Selatan Kebayoran Lama Jakarta Selatan.
  11. Maysa, P., & Khairiyah, U. (2019). Hardiness dan Stres Pengasuhan pada Ibu dengan Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(1), hal 88-101.
  12. Muliana, dkk. 2014. Pengaruh Karakteristik Orang Tua Terhadap Jenis Pola Asuh Dalam Merawat Anak Penyandang Autisme. Jakart: Jurnal FIK UI, hal, 4
  13. Pamungkas, A. P. (2015). Pelatihan keterampilan pengasuhan autis untuk menurunkan stres pengasuhan pada ibu dengan anak autis. Empathy, 3(1).
  14. Phelps, K. W., McCammon, S. L., Wuensch, K. L., & Golden, J. A. (2009). Enrichment, stress, and growth from parenting an individual with an autism spectrum disorder. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 34(2), 133-141.
  15. Putri, A. M., Pramesti, W., & Hapsari, R. D. (2019). Stres pada orang tua yang memiliki anak dengan gangguan spektrum autisme. Jurnal psikologi malahayati, 1(1).
  16. Ramadhany, S., Larasati, T.A., Soleha, T.U. (2017). Faktor-faktor ang berhubungan dengan tingkat stres pengasuhan pada ibu ang memiliki anak tunagrahita di SLB Dharma Bakti Dharma Pertiwi. J Agromed UNILA, 4(2), 287-292.
  17. Soendari, T. (2016). Penyandang Autis Dalam Isu Global (Sebuah Pengantar menuju Model Konseling yang Efektif di Sekolah). JASSI ANAKKU, 12(1), 87-96.
  18. Suryati, S., & Rahmawati, R. (2017). Pengaruh Terapi Bermain Terhadap Interaksi Sosial Anak Autis Di Sdlb Prof. Dr. Sri Soedewi Masjchun Sofwan, Sh Jambi Tahun 2014. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 16(1), 142-147.
  19. Supriati, L., & Selvitriana, D. R. (2018). The Relationship of Family Support with SelfEsteem Level in People Living with HIV/AIDS (PLWHA) in Sadar Hati Foundation Malang. Journal Nursing Care and Biomolecular, 3(1), 6-14..
  20. Theule, J., Wiener, J., Rogers, M. A., & Marton, I. (2011). Predicting parenting stress in families of children with ADHD: Parent and contextual factors. Journal of Child and Family Studies, 20(5), 640-647.

Open Access Copyright (c) 2020 Jurnal Psikologi Malahayati
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.